Podstawa programowa
Kwalifikacje technik informatyk 2018
EE.08. | Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci | 351203 | Technik informatyk | OMZ PKZ(EE.b) |
EE.09 | Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych | 351203 | Technik informatyk | OMZ PKZ(EE.b) |
TECHNIK INFORMATYK
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.
1. Cele kształcenia w zawodzie
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- montowania oraz eksploatacji systemów komputerowych i urządzeń peryferyjnych
- wykonywania i eksploatacji lokalnych sieci komputerowych
- projektowania, tworzenia, administracji i użytkowania baz danych
- programowania aplikacji desktopowych, internetowych oraz mobilnych
- projektowania, tworzenia i administracji stronami WWW i systemami zarządzania treścią.
2. Efekty kształcenia
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych jest niezbędne osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów:
- (BHP) Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
- (PDG)Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej
- planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań
- stosuje zasady normalizacji;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
- (JOZ) Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
- (KPS) Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
- przestrzega zasad kultury i etyki
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań
- potrafi planować działania i zarządzać czasem
- przewiduje skutki podejmowanych działań
- ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
- jest otwarty na zmiany
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
- przestrzega tajemnicy zawodowej
- negocjuje warunki porozumień
- jest komunikatywny
- stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
- współpracuje w zespole.
- (OMZ)Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:
- planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
- monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
- stosuje metody motywacji do pracy
- komunikuje się ze współpracownikami.
- Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektrycznoelektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(EE.b)
- PKZ(EE.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik informatyk, technik tyfloinformatyk, technik teleinformatyk, technik telekomunikacji
Uczeń:
- rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego
- dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego
- dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań
- stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego
- rozróżnia i interpretuje parametry sprzętu komputerowego
- charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe
- określa funkcje systemu operacyjnego
- posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych
- charakteryzuje urządzenia sieciowe
- charakteryzuje rodzaje oprogramowania
- korzysta z publikacji elektronicznych
- przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik informatyk:
- EE.08.Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci
- Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy
Uczeń:
- stosuje podstawowe pojęcia z zakresu informatyki i elektroniki
- rozróżnia podstawowe elementy elektroniczne
- wymienia funkcje i wyjaśnia zasady działania urządzeń techniki komputerowej
- posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń techniki komputerowej
- dobiera urządzenia techniki komputerowej do określonych warunków technicznych
- montuje komputer osobisty i serwer z podzespołów
- modernizuje komputery osobiste oraz serwery
- instaluje, aktualizuje systemy operacyjne i oprogramowanie użytkowe
- wykonuje konfigurację po instalacji systemu komputerowego
- instaluje, konfiguruje i aktualizuje sterowniki urządzeń
- przygotowuje do pracy urządzenia mobilne
- sporządza specyfikację techniczną, cenniki i kosztorysy stanowisk komputerowych
- rozpoznaje rodzaje licencji i oprogramowania komputerowego
- stosuje przepisy prawa autorskiego w zakresie dotyczącym systemów informatycznych
- stosuje przepisy prawa dotyczące certyfikacji CE i recyklingu.
- Wykonanie lokalnej sieci komputerowej
Uczeń:
- rozpoznaje topologie sieci komputerowych
- interpretuje projekty sieci komputerowych
- rozpoznaje i stosuje normy dotyczące medium sieciowego
- rozpoznaje protokoły sieci lokalnych i protokoły dostępu do sieci rozległej
- dobiera elementy lokalnej sieci komputerowej, uwzględniając określone warunki techniczne
- dobiera przyrządy i urządzenia do montażu sieci komputerowych
- montuje okablowanie sieciowe
- wykonuje pomiary okablowania strukturalnego
- monitoruje sieć bezprzewodową
- stosuje adresację protokołu Internetowego (IP)
- stosuje podział sieci na podsieci
- wykonuje pomiary i testy sieci logicznej
- modernizuje lokalną sieć komputerową
- określa rodzaje awarii lub wadliwego działania lokalnej sieci komputerowej
- podłącza sieć lokalną do
- rozpoznaje i stosuje podstawowe protokoły routingu.
- Eksploatacja urządzeń peryferyjnych i sieciowych
Uczeń:
- określa funkcje, opisuje budowę i wyjaśnia zasadę działania urządzeń peryferyjnych i sieciowych
- przygotowuje urządzenia peryferyjne systemu komputerowego do pracy
- instaluje sterowniki urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego
- konfiguruje urządzenia peryferyjne systemu komputerowego
- przygotowuje urządzenia sieciowe do pracy
- dobiera i wymienia materiały eksploatacyjne urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego
- wykonuje konserwację urządzeń sieciowych i peryferyjnych systemu komputerowego
- monitoruje pracę urządzeń lokalnej sieci komputerowej
- stosuje przepisy prawa dotyczące gospodarki odpadami niebezpiecznymi
- konfiguruje przełączniki lokalnej sieci komputerowej
- konfiguruje sieci wirtualne w lokalnej sieci komputerowej;
- konfiguruje routery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa (ang. firewall)
- konfiguruje urządzenia dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej
- tworzy sieci wirtualne za pomocą połączeń internetowych.
- Naprawa urządzeń techniki komputerowej
Uczeń:
- posługuje się narzędziami do naprawy sprzętu komputerowego
- tworzy i przywraca kopie danych
- identyfikuje błędy urządzeń techniki komputerowej
- lokalizuje oraz usuwa uszkodzenia sprzętowe urządzeń techniki komputerowej;
- dobiera i stosuje narzędzia diagnostyczne i monitorujące pracę urządzeń techniki komputerowej
- odzyskuje dane użytkownika z urządzeń techniki komputerowej
- formułuje wskazania eksploatacyjne dla użytkownika po wykonaniu naprawy urządzeń techniki komputerowej
- sporządza kosztorys naprawy urządzeń techniki komputerowej.
- Administrowanie systemami operacyjnymi
Uczeń:
- konfiguruje ustawienia personalne systemu operacyjnego według zaleceń klienta
- konfiguruje interfejsy sieciowe
- stosuje polecenia systemów operacyjnych
- stosuje zasady udostępniania i ochrony zasobów lokalnych i sieciowych
- udostępnia zasoby lokalnie i sieciowo
- przestrzega zasad udostępniania i ochrony zasobów lokalnych i sieciowych
- konfiguruje usługi, role i funkcje sieciowego systemu operacyjnego
- zarządza funkcjami profili użytkowników
- zarządza kontami i grupami użytkowników
- zarządza zasadami grup
- konfiguruje role katalogowe lokalnej sieci
- zarządza lokalnie, centralnie i zdalnie stacjami roboczymi
- rozpoznaje protokoły aplikacyjne
- monitoruje działania użytkowników lokalnej sieci komputerowej
- podłącza lokalną sieć komputerową do Internetu z poziomu systemu operacyjnego
- lokalizuje i usuwa przyczyny wadliwego działania systemów operacyjnych.
- EE.09.Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych.
- Programowanie aplikacji
Uczeń:
- stosuje podstawy algorytmiki
- stosuje zasady algorytmicznego rozwiązywania problemów
- stosuje podstawowe zasady programowania
- wykorzystuje środowisko programistyczne: edytor i kompilator
- korzysta z wbudowanych typów danych
- tworzy własne typy danych
- stosuje instrukcje, funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania;
- tworzy własne funkcje, procedury, obiekty, metody wybranych języków programowania
- kompiluje i uruchamia kody źródłowe
- stosuje gotowe rozwiązania programistyczne
- testuje tworzoną aplikację i modyfikuje jej kod źródłowy
- dokumentuje tworzoną aplikację.
- Tworzenie i administrowanie bazami danych
Uczeń:
- posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi baz danych
- projektuje relacyjne bazy danych
- stosuje lokalne i sieciowe systemy zarządzania bazami danych
- korzysta z podstawowych funkcji strukturalnego języka zapytań
- posługuje się strukturalnym językiem zapytań do obsługi baz danych
- tworzy strukturę tabel i powiązań między nimi
- importuje dane do bazy danych i eksportuje dane z bazy danych
- tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych
- modyfikuje i rozbudowuje struktury baz danych
- zarządza systemem bazy danych
- pobiera dane z aplikacji i przechowuje je w bazach danych
- tworzy kopie baz danych i odtwarza bazy danych z kopii
- kontroluje spójność baz danych
- dokonuje naprawy baz danych.
- Tworzenie stron i aplikacji internetowych
Uczeń:
- tworzy projekt graficzny i strukturę witryny internetowej
- wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami
- identyfikuje systemy zarządzania treścią
- stosuje edytory spełniające założenia WYSIWYG
- posługuje się hipertekstowymi językami znaczników
- posługuje się kaskadowymi arkuszami stylów (CSS)
- stosuje elementy grafiki komputerowej do tworzenia stron internetowych
- stosuje elementy multimedialne na stronach internetowych
- stosuje skrypty wykonywane po stronie serwera i klienta przy tworzeniu aplikacji internetowych
- stosuje reguły walidacji stron internetowych
- testuje i publikuje witryny internetowe
- zamieszcza opracowane aplikacje w Internecie.
3. Warunki realizacji w zawodzie
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik informatyk powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- Pracownię urządzeń techniki komputerowej, wyposażoną w:
- stanowisko dla nauczyciela wyposażone w: komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner,
- stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia),
- podzespoły umożliwiające montaż komputera osobistego; dodatkowe elementy komputera osobistego umożliwiające jego rekonfigurację,
- oprogramowanie do wirtualizacji; różne systemy operacyjne; oprogramowanie do tworzenia obrazów dysków; oprogramowanie narzędziowe, diagnostyczne i zabezpieczające - po jednym na stanowisko,
- drukarkę laserową, atramentową, igłową, urządzenie wielofunkcyjne, drukarkę 3D; skaner, ploter; laptop, tablet lub inne urządzenie mobilne; projektor multimedialny, klawiaturę i mysz bezprzewodową, czytnik kart pamięci - po jednej sztuce na pracownię,
- stół monterski z matą i opaską antystatyczną, elementy ochrony indywidualnej ESD; zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu - po jednym zestawie na stanowisko,
- multimetr uniwersalny, tester płyt głównych i zasilaczy - po jednym zestawie na stanowisko
- Pracownię lokalnych sieci komputerowych, wyposażoną w:
stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner; stanowiska komputerowe dla uczniów złożone z dwóch komputerów z obsługą sieci bezprzewodowej i przewodowej, w tym jeden z dwoma złączami Ethernet (jedno stanowisko dla jednego ucznia); szafę dystrybucyjną 19" z wyposażeniem lub stelaż; zasilacz awaryjny UPS; przełącznik zarządzany z obsługą lokalnych sieci wirtualnych; router, modem lub router z modemem, z portem Ethernet i obsługą wirtualnych sieci prywatnych; punkt dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej; tester okablowania; reflektometr TDR - do torów przewodów miedzianych; różne sieciowe systemy operacyjne przeznaczone dla serwerów; różne systemy operacyjne dla stacji roboczych; oprogramowanie do wirtualizacji; oprogramowanie do monitorowania pracy sieci; stół monterski; zestaw narzędzi monterskich; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu - jeden zestaw sprzętowy na stanowisko,
- Pracownia montażu sieci, wyposażoną w:
- stanowisko dla nauczyciela wyposażone w: komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner,
- stanowiska uczniowskie (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) wyposażone w: stół montażowy z imadłem, zestaw narzędzi monterskich, wiertarkowkrętarkę, prowadnicę do cięcia skośnego, płyty montażowe, piłkę do cięcia, pistolet do klejenia na gorąco, środki indywidualnej ochrony, zaciskarkę RJ45, wtyki RJ-45, gniazda natynkowe lub listwowe z modułami keystone RJ45, korytka z tworzywa sztucznego do okablowania strukturalnego, płyty montażowe, stacje lutownicze, oświetlenie punktowe, ściągacz izolacji, tester okablowania LCD z szukaczem/skanerem kabli, panel krosowy lub ramka krosownicza do modułów keystone;
- Pracownię aplikacji i stron WWW, wyposażoną w:
- stanowisko dla nauczyciela wyposażone w komputer stacjonarny lub mobilny podłączony do Internetu z oprogramowaniem systemowym i użytkowym, ekran lub tablicę multimedialną i rzutnik lub telewizor multimedialny oraz urządzenie wielofunkcyjne lub drukarkę i skaner,
- stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone na każdym stanowisku w: kompilatory różnych języków programowania; edytor WYSIWYG; oprogramowanie do tworzenia grafiki i animacji, obróbki materiałów audio i wideo; oprogramowanie serwera relacyjnej bazy danych z programami narzędziowymi; oprogramowanie umożliwiające tworzenie aplikacji internetowych po stronie serwera i klienta w wybranych językach programowania; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu; dostęp do serwera umożliwiającego publikację stron WWW i aplikacji internetowych.
W szkole prowadzącej kształcenie w zawodzie technik informatyk językiem obcym ukierunkowanym zawodowo jest język angielski.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).
4. Minimalna liczba kształcenia zawodowego
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno- -elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów | 250 godz. |
EE.08. Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci | 650 godz |
EE.09. Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych | 450 godz. |
W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
Powrót
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL